Pemanfaatan Media Teknologi Informasi Terhadap Minat Belajar Mahasiswa Bimbingan dan Konseling Islam
DOI:
https://doi.org/10.35719/sjigc.v3i2.93Keywords:
Information Technology, Interest in Learning, Technology Media, Guidance and CounselingAbstract
This article aims to determine the use of information technology on students' interest in learning at UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu. This research is a quantitative research, with a population of 250 students active in Islamic guidance and counseling. The sample in this research was 52 students. The sampling technique in this research is the cluster random sampling technique. The research instrument used an information technology and learning interest questionnaire. With data analysis techniques using linear regression. The research results showed that R was .278a >0.05. This means that the hypothesis is accepted, there is a positive use of information technology on interest in learning, with an influence value of .078 (7.8%). This means that 7.8% of information technology influences a person's interest in learning and 92.2% is influenced by other variables.
References
Alfiani, L. N. (n.d.). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi : Ikhtiar Guru dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik. 86–101.
Amni Fauziah1, A. R. (2017). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan minat Belajar Siswa Kelas IV SDN Poris Gaga 05 Kota Tangerang Amni. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 1–10. https://doi.org/10.21831/jpv.v5i3.6490
Astarini, D., Pasmawati, H., (2021). Variety of Cyber Counseling Media During the Covid-19 Pandemic. Juli-Desember, 21(02), 138–149. https://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/syiar
Daulay, R. (2021). Analisis Faktor Teknologi Informasi Dan Kemudahan Terhadap Minat Belajar Mahasiswa Di Era Pandemi. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 315–325.
Gozali, A. (2020). Layanan Bimbingan dan Konseling Berbasis Teknologi Informasi Pada Masa PSBB (Pembatasan Sosial Berskala Besar). Jurnal Bimbingan Konseling Pendidikan Islam Coution Journal, 1(02), 35–48.
Haryadi, R., Nuraini, H., & Kansaa, A. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran E-Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa. AtTàlim : Jurnal Pendidikan, 7(1), 2548–4419.
Hasmiza, H., & Romelah, R. (2022). Implementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Media Youtube Di Smp Nurul Jannah Natuna. Research and Development Journal of Education, 8(1), 354. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i1.13153
Kartika, S., Husni, H., & Millah, S. (2019). Pengaruh Kualitas Sarana dan Prasarana terhadap Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 113. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.360
Komariah, S. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Mahasiswa. 6(1), 1–8.
Lestari, A., & . T. (2013). Hubungan Persepsi Mahasiswa Tentang Kedisiplinan Dosen Dengan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Kesehatan, 2(3). https://doi.org/10.35952/jik.v2i3.67
Lestari, I. (2014). Pengaruh Waktu Belajar Dan Minat Belajar. Jurnal Formatif, 3(2), 115–125.
Mahmudi, A., & Sodiq, F. (2021). Optimalisasi teknologi informasi untuk peningkatan kualitas pembelajaran. Jurnal Pengabdian Vokasi, 2(1), 18–21.
Miskahuddin, M. (2017). Pengaruh Internet Terhadap Penurunan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 7(2), 293. https://doi.org/10.22373/jm.v7i2.2366
Muammar, S. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dalam Meningkatkan Minat Belajar Akidah Akhlak. 5572(3).
Pautina, A. R. (2017). Konsep Teknologi Informasi Dalam Bimbingan Konseling. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 1–12.
Pibriana, D., & Ricoida, D. I. (2017). Analisis Pengaruh Penggunaan Internet Terhadap Minat Belajar Mahasiswa ( Studi Kasus : Perguruan Tinggi di Kota Palembang ). Jurnal Jatisi (Jurnal Teknik Informatika Dan Sistem Informasi), 3(2), 105.
Rista, N. (2021). Pengaruh Media E-Learning Dan Motivasi Belajar Terhadap Ipk Akademik Mahasiswa Stkip Panca Sakti. Research and Development Journal of Education, 7(1), 126. https://doi.org/10.30998/rdje.v7i1.8409
Rista, N. (2022). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Universitas Panca Sakti Bekasi. Research and Development Journal of Education, 8(1), 148. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i1.12075
Sihotang, H. (2020). Penggunaan Media Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Pendidikan. Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(2), 63–75.
Silvia Febrianti, Hani Nursafwa, Bustanul Arifin, Isra Hayati, Z. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Memepengaruhi Minat Belajar Mahasiswa di Masa Pandemi Pada Mata Kuliah Penulisan Karya Ilmiah di Universitas Muhammadiyah sumatra Utara. 2(1), 48–57.
Sudiksa, I., Divayana, D., & Warpala, I. (2020). Pengaruh E-Learning Dan Lingkungan Kampus Terhadap Minat Belajar Mahasiswa Dengan Motivasi Belajar Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 10(2), 86–97.
Totok Kurniawan, E. W. (2013). Pengembangan Aplikasi Pengenalan Bimbingan Dan Konseling Berbasis Android Sebagai Media Layanan Informasi Untuk Siswa Smp Negeri 3 Gresik. Bimbingan Dan Konseling, 1–10.
Wahidmurni. (2017). Pemaparan Metode Penelitian Kuantitatif. 1–14.
Wardani, A. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring (Online) di Masa Pandemi Covid-19 terhadap Tingkat Minat Belajar Mahasiswa. PGRI Yogyakarta, 9(2), 47–51.
Wisnu Saputra, G., Aldy Rivai, M., Su, M., Lana Gust Wulandari, S., & Rosiana Dewi, T. (2017). Pengaruh Teknologi Informasi Terhadap Kecerdasan (Intelektual, Spiritual, Emosional Dan Sosial) Studi Kasus: Anak-Anak. Studia Informatika: Jurnal Sistem Informasi, 10(2), 77–88.