Teori Kepribadian Jung Dalam Perkembangan Kepribadian Berdasarkan Perspektif Multibudaya

Authors

  • Aulia Rizkika Saraswati Universitas Negeri Surabaya
  • Rita Munifah Ramadhan Universitas Negeri Surabaya
  • Muhammad Rizal Aulia Rahman Universitas Negeri Surabaya
  • Bakhrudin All Habsy Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.35719/sjigc.v4i1.134

Keywords:

Jung's Personality Theory, Multicultural

Abstract

Carl Jung's theory of personality is the existence of a totality of personality called the psyche, which consists of a number of different but interconnected systems that greatly determine a variety of human behavior, thoughts, feelings and activities. This theory contains the unconscious, conscious and archetypes which are very useful for counseling techniques about behavior determined by cultural, biological or instinctive motivations. This research aims to understand the theory of personality in development expressed by Carl Jung and can help explain psychoanalytic counseling from a multicultural perspective. The method used is a qualitative method with a literature study accompanied by provision of journal sources made no more than the last 10 years. The final result of this research is to discuss theories and types of development according to Carl Jung, the structure of personality development, and Jung’s personality theory from a multicultural perspective.

References

Abadi, D. P., Hidayah, N., & Wahyuni, F. (2024). Pendekatan Multikultural dalam Layanan Bimbingan Konseling Guna Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dimensi Berkebhinekaan Global. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 8(2). https://doi.org/ 10.31316/gcouns.v8i2.5722

Alwisol. (2018). Psikologi Kepribadian. Penerbit Universitas Muhammadiyah Malang:Malang

Ardiansyah, Sarinah, Susilawati, & Juanda. (2022). Kajian Psikoanalisis Sigmund Freud. Jurnal Kependidikan, 7(1), 25–31.

Ayudha, F. C., & Setyarsih, W. (2021). STUDI LITERATUR: ANALISIS PRAKTIK PEMBELAJARAN FISIKA DI SMA UNTUK MELATIH PEMIKIRAN PEMECAHAN MASALAH. Jurnal Pendidikan Fisika Undiksha, 11(1).

Fadillah, R., Adhari, F., & Walidaini, I. (2023). Pandangan Carl Gustav Jung Terhadap Psikologi Kepribadian. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(6).

Faradina, S., Badal, S. S. A, Natasya, M., Kamilah, Oviyani, E., Belangi, M., Dewi, H. M., & Sumarno. (2019). Pengaruh Mewarnai Mandala Terhadap Menurunnya Kecemasan Pada Mahasiswa Di Banda Aceh. Jurnal Psikologi Unsyiah, 2(2). 110.

Ferdiansyah, M. (2023). Teori Psikoanalis Hakikat Kepribadian Manusia. Mafy Media Literasi Indonesia.

Frie, R. (2014). What Is Cultural Psychoanalysis? Psychoanalytic Anthropology and the Interpersonal Tradition. Contemporary Psychoanalysis, 50(3), 371–394. https://doi.org/10.1080/00107530.2014.895929

Habsy, B. A., Fitriani, D. N., Nopitasari, D., Rodiyah, N, K., & Sania, F., N. (2023). TAHAPAN DAN TEKNIK KONSELING PSIKOANALISIS DALAM LINGKUP PENDIDIKAN: STUDI LITERATUR. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(2).

Hartanto, R. S., & Dani, H. (2020). Studi Literatur: pengembangan media pembelajaran dengan software autocad. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 6(1).

Hidayat, F., Maba, A. P., & Hernisawati. Perspektif Bimbingan dan Konseling Sensitif Budaya. Konseling Komprehensif, 5(1).

Jess, Feist., Gregory J.F., & Tomi-Ann, R. (2017). Teori Kepribadian (Edisi 8). Jakarta: Salemba Humanika.

Purwadi. (2021).TEORI DAN PENDEKATAN KONSELING DALAM PERSPEKTIF MULTIBUDAYA. K-Media:Yogyakarta.

Puspita, M. A., & Wedawati, M. T. (2020). Analisis Arketipe dalam Serial The Romance of Tiger and Rose《传闻中的陈芊芊》Karya Nan Zhen ( 南镇 ) Kajian Psikoanalisis Carl Gustav Jung. Jurnal Pendidikan Bahasa Mandarin UNESA. 3(2), 3.

Ramadhani, F., Novitasari, T. N., & Setya Putri, N. Y. (2024). Mengoptimalkan Peran Konseling Multikultural dalam Menciptakan Lingkungan yang Toleran. Prosiding Konseling Kearifan Nusantara (KKN), 3, 64-74.

Septiarini, T., & Sembiring, R. H. (2017). KEPRIBADIAN TOKOH DALAM NOVEL MENCARI PEREMPUAN YANG HILANG (KAJIAN PSIKOANALISIS CARL GUSTAV JUNG). Jurnal Lingua, 12(2)

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulaswari, M. (2018). PENANAMAN PENDIDIKAN MULTIKULTURAL MELALUI MODEL PEMBELAJARAN MODIFIKASI TINGKAH LAKU PADA MATA PELAJARAN IPS (STUDI KASUS SMPN MUHAMMADIYAH 5 KAYEN, KABUPATEN PATI, JAWA TENGAH). Jurnal IJTAMAIYA, 2(2). 35

Surya Gumilang, G. (2015). URGENCY CULTURAL AWARENESS SKILLS OF COUNSELORS IN IMPLEMENTING THE SERVICE GUIDANCE AND COUNSELING FOR DEALING ASEAN ECONOMIC COMMUNITY (AEC), Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan dan Konseling, 5(2).

Suryosumunar, J. A. Z. (2019). KONSEP KEPRIBADIAN DALAM PEMIKIRAN CARL GUSTAV JUNG DAN EVALUASINYA DENGAN FILSAFAT ORGANISME WHITEHEAD. SOPHIA DHARMA. Jurnal Filsafat Agama Hindu dan Masyarakat, 2(1).

Downloads

Published

2024-05-08

How to Cite

Saraswati, A. R., Ramadhan, R. M., Rahman, M. R. A., & Bakhrudin All Habsy. (2024). Teori Kepribadian Jung Dalam Perkembangan Kepribadian Berdasarkan Perspektif Multibudaya. Sociocouns: Journal of Islamic Guidance and Counseling, 4(1), 1–16. https://doi.org/10.35719/sjigc.v4i1.134